fredag den 19. juli 2013

Hjemmelavet hindbær/blåbær is

Denne is har jeg efterhånden lavet et par gange når vi havde gæster og hver gang har den  imponeret.
Den er utrolig nem og smager vidunderligt.
Der er rålakrids, mandler og hvid chokolade i bunden og kombineret med den lidt syrlige is,  er det bare kræs!!
Den oprindelige opskrift har jeg fundet på bloggen chokolat.
Jeg har dog ingen af gangene brugt brombær som hende,  men det fungerer altså også mere end udmærket med både hindbær og med blåbær.
Endvidere reducerede jeg i sukkermængden i isen da jeg lavede den anden gang,  da jeg synes den var lidt for sød.
Jeg lavede dobbelt portion og halvdelen blev frosset i silikone muffinforme til børnene.

Jeg overvejer,  at den næste omgang skal laves med dobbelt portion bund,  én omgang hindbær is og én omgang solbær.
Jeg vil så lægge en bund,  derefter  hindbæris, en bund igen og slutte af med  solbæris.

Prøv den!!!

I får her min udgave af herligheden.
Bunde:
2 æggehvider
100 g rørsukker
70 g mandler
70 g hvid chokolade
2 tsk rålakrids fra Johan Bülow

Is:
230 g frosne blåbær/hindbær/brombær
1 dl fløde
1 dl mælk
70 g rørsukker
Citronsaft

Blend mandlerne til groft mel.
Hak den hvide chokolade.
Pisk æggehviderne næsten stive og kom rørsukker i lidt efter lidt,  mens det stadig piskes.
Vend den hvide chokolade,  mandelmel og lakrids i.
Kom bagepapir i bunden af en springform (20 cm) og smør siderne med ganske lidt olie.
Bages i midten af ovnen ved 175º i 15 min.
Lad bunden køle helt af.

Blend alle ingredienser til isen i en blender.  Smag til med sukker og citronsaft.

Hæld ismassen over den helt kolde kagebund og frys i minimum 4 timer.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar